26 Kasım 2019 Salı

KAMBER BİBER DOLMASI

Muhterem'le Afiyetle
Bugünkü tarifimizin ana malzemesi olan Kamber Biberi, sonbahar aylarında pazar tezgahlarında bulabileceğiniz çok tatlı görünümü olan bir biber çeşidi.
Şeklinin domatese benzemesi sebebi ile halk arasında "Domates Biberi" de deniyormuş.
Ayrıca "Bilecik biberi", "Gavata veya Kavata" diye de biliniyormuş.
Kamber biberi ilk olarak yaz aylarında yeşil olarak pazarlada bulunuyormuş, mevsim sonbahara döndükçe rengi de kırmızı olmaya başlıyormuş.
Son yıllarda sonbahar da İstanbul dışında olduğum için bizim pazarlarda görmemiştim.
Bu yıl sonbaharda İstanbul'da olunca çok farklı sebzeler getiren bir pazar tezgahında Kamber biberi ile karşılaştım.
Görür görmez "ay bu ne tatlı şey, bununla ne güzel yemekler-tarifler yapılır" dedim, hemen aldım.
İlk niyetin turşusunu yapmaktı fakat turşu yapmak için bir fırsatım olmayınca, aldığım Kamber biberlerini farklı tariflerle değerlendirdim.


kamber biberi resmi
KAMBER BİBERİ;
Kamber biberi; Kalın etli, koyu yeşil ve dilimli meyvelidir. 
Meyveler olgunlaşmaya başlanınca bir tarafları kızarır. 
Kamber biberinin, salatası, söğüşü, yoğurtlu boranisi aranan lezzettedir. 
Etinin sert ve kalın olması sebebiyle turşusu rakip tanımaz. 
Bitkisi kuvvetli bir yapı oluşturduğundan hastalık ve zararlılara en dayanıklı çeşittir.
Kamber biberi, Bilecik ilimize has bir biber çeşidiymiş.
Son yıllarda sera üretim programına alındığı için tarım yapılan, seracılık yapılan pek çok ilde üretilmeye başlanmış.
Bu sebeple artık hemen hemen her pazarda, alış veriş merkezlerinin sebze reyonlarında bulunabiliyor.
Kaynakça;
https://blog.aktardiyari.com/bilecik-biberi-nedir/

Bilecik biberi dolması
Elbette böyle kase gibi görüntüsü olan bir sebzeyle, dolma gibi içi doldurularak hazırlanan tarifler yapılır.
Kamber biberinin bir kısmı ile zeytinyağlı dolma yaparak, bir kısmını ise peynirli bir harç ile doldurarak fırında pişirdim.
Son biberlerinde içine yumurta kırdım, onlarıda fırında pişirdim.
Ortaya kahvaltılık minnoş bir görüntü çıktı.
Diğer iki tarifi de en kısa zamanda yayınlayacağım.
Şu anda Kamber biberi pek çok tezgahtan kalktı fakat zaman son yıllarda su gibi akıp geçiyor.
Ben tarifleri yayınlayayım, bir bakmışsınız yeniden biber sezonu gelmiş.
"Afiyetle Kalın"

domates biberi tarifleri
KAMBER BİBERİ DOLMASI;
Malzemeler;
5-6 adet kırmızı kamber biberi,
İç malzemesi;
1 su bardağı pirinç,
1 adet orta boy kuru soğan,
6-7 dal maydanoz,
6-7 dal dereotu,
3-4 yemek kaşığı zeytinyağı,
Kırmızı pul biber, kuru nane, tuz,
Tercihe bağlı olarak;
Kuş üzümü ve dolmalık fıstık.
Ayrıca;
Yarım çay bardağı sızma zeytinyağı,
Tuz.

ZEYTİNYAĞLI, KAMBER BİBERİ DOLMASI TARİFİ;
Biberleri yıkayın, sap ve tohum kısmını çıkarın.
İç malzemesini yapmak için;
Soğanları küçük küçük doğrayın.
Pirinçleri ayıklayıp yıkayın.
Yeşillikleri ayıklayıp, yıkayın ince ince doğrayın.
Derin bir kasede hepsini bir araya getirin.
Üzerine zeytinyağı, tuz, kırmızı pul biber, kuru nane serpin ve karıştırın.

Kamber biberlerin alt kısmına ve yanlarından bir kaç yerine bıçakla küçük delikler açın.
Bu delme işlemi sayesinde su dolmanın içine rahatlıkla girecek, hem içi daha iyi pişecek hemde biberlerde piştikçe yırtılma olmayacaktır.
Bu işlemi yaptığınız bütün dolmalarda uygulayabilirsiniz.

Dolma içi malzemesini biberlerin içine doldurun.
Not;
Biberleri çok tıka basa doldurmayın, pişince pirinçlerin şişeceğini unutmayın!
Biberleri tencereye yerleştirin.

Ben dolmanın kapağı için saplarının bulunduğu kısmı kapak olarak kullandım.
Sapları kullanmak istemezseniz onun yerine domates veya yeşil biberi kapak olarak kullanabilirsiniz.

Bilecik biberi
Biberin üzerine damak tadınıza uygun tuz serpin, zeytinyağı gezdirin.
Biberlerin üzerini geçmeyecek kadar su ile doldurun.

Kısık ateşte pirinçler pişinceye kadar pişirin.
Dolma ve sarmalar hararetli ısı sevmez, o yüzden düşük ısı da ağır ağır pişirin.
Pştikten sonra ılık veya soğuk olarak servis yapın.

gavata dolması
"Afiyet Olsun"

4 yorum:

  1. Ellerinize sağlık, şahane gözüküyor :)

    YanıtlaSil
  2. elerinize sağlık afiyet olsun hayırlı akşamlar..

    YanıtlaSil

Yorum yazmak için;
Google hesabınız yoksa "Anonim" bölümünü işaretleyerek yorum yazabilirsiniz.
İsminizi yazmayı unutmayın!...