8 Haziran 2022 Çarşamba

IŞGINLI, SEMİZOTU SALATASI

Muhterem'le Afiyetle
Bugünkü tarifimin ana malzemesi; Işkın.
Işkın'ı yıllardır pazar tezgahlarında, seyyar satıcılarda görüyordum ama alışık olmadığımız bir şey olduğu için almıyordum.
Bahar aylarında bir anda her yerde önüme çıkmaya başlayınca, yenilebilir ot tariflerimin arasında Işkın da bulunsun diyerek 1 demet aldım.
Işkını aldıktan sonra "onunla neler yapabilirim?" Diye araştırdım. 
Daha çok çiğ olarak tüketilen tarifler, salata olarak hazırlanan tarifler karşıma çıktı.
Bende daha çok salata türü tarifler için kullandım.
Birisi bugünkü tarifimiz olan "ışkınlı, semizotu salatası" oldu.
Işkının ekşi tadı tadı ile semizotunun çok iyi uyum sağlayacağını düşünerek böyle bir salata yapmaya karar verdim.
Ekşi lezzetleri sevenler için ortaya çok güzel bir tarif çıktı. 
Ayrıca sıcak günlerde çok güzel iyi giden "Işgınlı Cacık" hazırladım.
Birde şahane bir crumble tarifi karşıma çıktı.
Crumble yapımında, lezzetlenmesi ve ekşiliğini kırması için çilekte vardı.
Ayrıca kırıntı hamurunda yulaf ezmesi kullanılmıştı.
Tabii ki bu tarifi de denedim.
Birde "bu ekşilik soğuk bir içecekte çok iyi olur" diye düşündüm ve Milkshake hazırladım.
Bu tariflerin hepsini ayrıca yayınlayacağım.

uçgun
IŞKIN;
"Işgın-Uçgun-Ravent-Rebez-Ohçun ve dışı soyularak yendiği için yayla muzu-dağ muzu" olarak da biliniyormuş.
Güneydoğu ve Doğu Anadolu bölgelerinde yetiştiği için özellikle o bölgelerde çok iyi biliniyormuş.
Geçim telaşı için büyük şehirler yoğun göç alınca, ışgın şehirde de kendine yer bulmaya başlamış.
Kuzukulağıgiller ailesine ait olduğu için ekşi bir tadı var, bazı yerlerde tadı Kivi'ye benzetilmiş.
Ekşi tadı ve çıtır yapısı sebebiyle genellikle çiğ olarak tüketiliyormuş.
Bazı bölgelerde yumurtalısı, turşusu, ve yemeği yapılıyormuş.
Hakkari de dondurması yapılıyormuş.
Amerika ve Avrupa'da Işgın "Rhubarb-Rabarber" ismleri ile biliniyormuş.
Fakat oradakiler pürüzsüz bir yüzeye ve daha kırmızı saplara sahipler.
Sahip olduğu o kırmızı renkle, şahane tartlar, turtalar hazırlıyorlar.

ravent

Bu resmi bizim pazarda, ışgınları aldığım tezgahtan çektim.
Işgın mevsimi gelince pazar tezgahlarında ve seyyar satıcıların arabalarında mutlaka bulunuyor.

Konu ile ilgili tariflerim;



"Afiyetle Kalın"

rhubarb
IŞGINLI, SEMİZOTU SALATASI;
Malzemeler;
3 dal Işgın,
1 küçük bağ semizotu,
2 adet küçük boy salatalık,
1 tutam taze nane,
2,5 su bardağı yoğurt,
3 diş sarımsak,
Tuz, zeytinyağı,
Kuru nane, kırmızı pul biber.

IŞGINLI, SEMİZOTU SALATASI TARİFİ;
Salatalıkların kabuğunu soyun, küp küp doğrayın.
Taze nanenin yapraklarını koparın, ince ince doğrayın.
Sarımsakları havanda dövün, yoğurda ekleyin.

Işgınların dışında ki tabakayı soyun.
İyice yıkayın, ince ince doğrayın.

Semizotunun köklerini kesin, yapraklarını isterseniz koparın, yada keserek doğrayın.
İyice yıkayın, suyunun süzülmesi için süzgece alın.

Derin bir kapta, suyu süzülmüş semizotunu, doğradığınız ışgın, salatalık ve naneyi bir araya getirin.
Sarımsaklı yoğurdu, damak tadınıza uygun tuzunu, kuru naneyi, kırmızı pul biberi ekleyin.
2-3 kaşık zeytinyağı gezdirin, iyice karıştırın.

Hazırladığınız salatayı, servis yapacağınız tabağa yerleştirin.
Üzerine sızma zeytinyağı gezdirin.
Semizotu yaprakları ve ışgın çiçeği ile salatanızı süsleyebilirsiniz.

"Afiyet Olsun"

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum yazmak için;
Google hesabınız yoksa "Anonim" bölümünü işaretleyerek yorum yazabilirsiniz.
İsminizi yazmayı unutmayın!...