16 Kasım 2013 Cumartesi

GÜL REÇELİ ve GÜL MAYASI

 Muhterem'le Afiyetle
Gül reçeli tarifi vermek için uygun bir mevsim değil ama ben zaten bu reçeli taze gül yaprakları ile yapmadım.
Bu yaz hayatımda ilk defa gül mayasından haberim oldu, bu görmüş olduğunuz reçeli, gül mayası kullanarak hazırladım.
Bu arada, benim gül mayam beyaz gül mayasıymış, o yüzden rengi bu renk oldu.
İnşallah önümüzde ki yaz pembe veya kırmızı gül yaprakları ile gül reçeli hazırlarım.


kırmızı gül reçeli
Eşimin abisinin köyde ki evinin bahçesinde çok güzel güller var.
Bende uzun zamandır gül reçeli yapmak istiyordum, İstanbul'da kolay kolay bulamayacağım gülleri görünce, reçeli köyde yapmaya karar verdim.
Bir gün "abi bu güllerle reçel yapılıyor mu?" diye sordum.
Sağolsun "Bu güllerle reçel yapılıyor ama istersen hiç uğraşma ben sana 1 kavanoz gül mayası vereyim" dedi.
Daha önce gül mayası diye bir şey duymamıştım, hemen ayrıntıları ve tarifi öğrendim.

gül mayası nasıl hazırlanır?
Gül mayası gül yapraklarının şekerle iyice ovulmasıyla elde ediliyormuş.
Gül yapraklarının her tarafı şekerle kaplandığı için bozulma olmadan uzun zaman dayanıyormuş.
Gül reçeli yapmak istediğiniz zaman, istediğiniz kadarına uygun ölçülerde şerbeti kaynatıp, gül mayasından gül yaprakları ekleyerek reçelinizi pişiriyorsunuz.
"Afiyetle Kalın"

gül mayası ile gül reçeli
GÜL MAYASI İLE GÜL REÇELİ;
Malzemeler;
2 su bardağı gül mayası,
2,5 su bardağı toz şeker,
3 su bardağı su,
1 çay kaşığı limon tuzu.

gül posası ile gül reçeli
GÜL MAYASINDAN GÜL REÇELİ TARİFİ;
Su ve şekeri 15-20 dakika kaynatıp, şerbet kıvamına gelinceye kadar pişirin.
Şerbet gibi ağdalı kıvama gelince içine 2 su bardağı gül mayası ekleyin, kısık ateşte kaynatmaya devam edin.
Yaprakların yumuşamasına yakın limon tuzunu ilave edin.
Limon tuzunuz yoksa yarım limonun suyunu kullanabilirsiniz.
Limon suyunu veya tuzunu ilave ettikten 5 dakika sonra ocağı kapatın.
Reçeli hemen kullanmayacaksanız sıcakken kavanoza koyup, kapağını kapatın ve hemen kavanozu ters çevirin.
Sıcağın etkisi ile kavanozun kapağı vakumlanacak ve daha uzun süre dayanacaktır.

 "Afiyet Olsun"

18 yorum:

  1. ay ablacım be ne güzellik böyle.Rahmetli babaannem yapardı.Bayılırdım ben de tadına.çok severim gül reçelini.Ellerine emeklerine sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim Şulecim,
      Gül reçelini, o hiç kaybetmediği mis kokusunu bende çok severim :)

      Sil
  2. Muhteremciğim,
    Bir ay kadar önce o kadar çok aradım ki bu mayadan veya ev yapımı reçelden. Tanıdığım herkeslere sormuştum. Makaron eğitimi için gelen bir öğrencim güllü makaron istemişti. Ben bu yaz böylesine temiz bir gül bulamadığımdan evde de yoktu. Aroma kullanmak da istemediğim için kurutulmuş gül yapraklarında buldum çareyi fakat tazesi gibi yoğun değildi aroması. Senin bu iletini görünce de çağrışım yaptı.
    Renk hiç önemli değil, aroması, lezzeti önemli. Afiyetler olsun sizlere.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim Işılcım,
      Açıkçası ben gül ile yapılan ürünlerin ve reçellerin her zaman taze gül ile yapıldığını zannediyordum.
      Eşimin abisi bu mayayı verdiği zaman konuyu anlattığında çok şaşırmıştım.
      Bu maya işi çok güzel ve pratik bir uygulama, gülü mevsiminde saklayıp istediğin zaman istediğin tarifte kullanmak üzere bekleyebilmesi çok güzel.
      Keşke aradığın zaman sende bulabilseydin :(
      Dediğin gibi renk hiç mühim değil, kokusu ve lezzeti yetiyor.

      Sil
  3. Aa gülü şekerle ovup saklamaya gül mayası dendiğini bilmiyordum canım..Teşekkür ederim bilgi için de.:)
    benim de komşum bana vermişti..hem reçel yapmada, hem de pastaları renklendirme ve güzel kokusundan faydalanma fırsatım oluyor..ben buzlukta saklıyorum ne olur ne olmaz ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ya, bu şekilde gül yapraklarının şekerle ovulup saklanmasına gül mayası deniyormuş.
      Bende yeni öğrendim :)

      Sil
  4. eline sağlık canım çok severim mis gibi kokar:)))

    YanıtlaSil
  5. ilk defa duydum gül mayasını ama mantıklı tabiki pek de güzel olur gül reçeli hele Isparta dansa daha güzel olur eline sağlık canım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim canım,
      Gönül İsparta gülü olmasını isterdi ama bu da Kastamonu'da bizim köyümüzde doğal ortamda yetişen güllerden hazırlandı.
      Kokusu ve lezzeti yerindeydi.

      Sil
  6. Adsız22:09

    slm muhterem hanım...ellerinize sağlık nefis olmuş reçeliniz..size bir sorum olcaktı sütle yapılan kekle yoğurtla yapılan kek arasında ne fark var acaba bunun cevabını çok merak ediyorum sizin cevabınız benim için çok önemli..
    sizi keşfedeli 2 3 hafta oldu tariflerinizi not aldım..yaptıklarımdan memnun kaldım teşekkürler ...fakat siteye çok fazla girmiyorsunuz sanki ben oysa sizi hergün takip ediyorum acaba yeni tarif eklemişmi diye umarım kızmadınız bunu diyorum diye:)) slm ve dua ile.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Güzel sözlerin için çok teşekkür ederim, tariflerimi beğenmene çok sevindim.
      Siteye çok fazla girmediğimi yazmışsın, haklısın son aylarda çok fazla giremiyorum.
      Bu arada için rahat olsun bunu yazdığın için kesinlikle sana kızmadım, aksine yorumun çok samimi ve içten olduğu için seni ayrıca çok sevdim.
      Fark ettiysen benim gezi-sergi ve haber sayfalarımda var.
      Bu aralar özellikle gezi ve sergi sayfalarımın güncellemesi daha çok vaktimi aldığı için yemek sayfamı sık güncelleyemedim.
      Ama burası benim ilk göz ağrım, her zaman önceliğim Muhterem'le Afiyetle içindir.
      Soruları cevaplarken asıl soruna cevap vermeyi unutmayayım : )
      Ben keklerimi varsa önce yoğurtla yoksa sütle yaparım.
      Yoğurtla yapılan kekin yoğurdun mayası yüzünden daha çok kabardığı söylenir.
      Üstelik yoğurtla yapılan kekler hem yumuşak, hemde hafif nemli yapısı ile daha lezzetli olur.
      Yoğurt eklenen kek hamuru daha kolay kıvama gelir, 1-2 kaşık daha az un kullanılır.
      İnşallah verdiğim cevaplar işine yaramıştır, şimdiden kolay gelsin.


      Sil
  7. Adsız12:02

    slm çok teşkkür ederim sorularımıza da hemen cevap veriyorsunuz Allah razı olsun sizden tarifler çok güzel ve çok açık anlaşılır verdiğiniz bilgiler içinde çok teşekkür ederm sürekli takipçinizim selam ve dua ile hoşçakalın.
    nazlı tan.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Nazlı,
      Güzel sözlerin için çok teşekkür ederim.
      Sorulara mümkün oldukça kısa sürede cevap vermeye çalışıyorum, faydalı olabiliyorsam ne mutlu bana :)

      Sil
  8. Adsız12:10

    Gul mayasi.... dolabimda duran ve adinin ne oldugunu bilmedigim icin gul posasi dedigim sey. Yapiyorum recelini hemen. Oomsumun ellerine saglik o vermisti kavanozu. Sizinde tarifinize ellerinize saglik. Kizlarim bayilacak bu recele...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Açıkçası kavanozda ki halini görünce bende gül posası derdim ama meğer gül yapraklarını muhafaza etmenin en güzel ve pratik bir yöntemiymiş.
      Sizede kolay gelsin, eminim o mis gibi kokusu ile hem sizi hemde kızlarınızı mest edecek :)

      Sil
  9. ellerine sağlık çok güzel bayılıyorum gül reçeline

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim :)
      Bizde gül reçelini çok seviyoruz, tadı-kokusu-rengi ile sevilmeyecek gibi değil :)

      Sil

Yorum yazmak için;
Google hesabınız yoksa "Anonim" bölümünü işaretleyerek yorum yazabilirsiniz.
İsminizi yazmayı unutmayın!...