2 Ekim 2017 Pazartesi

KIZILCIKLI YAPRAK SARMA

Muhterem'le Afiyetle
Kızılcığın ilk çıktığı günlerde Kastamonu'daydım.
Bu yıl kızılcıkla hazırlayıp, tarifini verdiğim bütün tarifleri Kastamonu'da hazırladım.
Bu tariflerde kullandığım kızılcıkları köyde ki evimizin yanında bulunan kızılcık ağacından topladık.
Bu arada, daha yayınlanmayı bekleyen 2 kızılcıklı tarifim daha var.
Birisi kızılcıklı dondurma, diğeri de kızılcıklı kek.
İnşaallah mevsimi geçmeden yayınlamaya vakit kalır.
Mevsimi geçmeden yayınlamam gereken incirli, erikli ve semizotlu tariflerimde var.
Hepsini sırayla yayınlamayı düşünüyorum.
Bu aralar bu sebze ve meyvelerle hazırlanmış tarifleri peşpeşe yayınlarsam şaşırmayın😊


kızılcıklı tarifler
Kızılcıkların olduğu günlerde eşim işleri sebebiyle İstanbul'a dönmüştü, ben sıcak hava yüzünden dönmemiştim.
Kastamonu Merkez de oturan oğlumuzda kalıyordum.
Oğlumla hafta sonları köye gidiyorduk, hafta içi Kastamonu'daydık.
Merkez ile bizim köyün uzaklığı 100 kilometre olduğu için sadece hafta sonları gidebildik.
Bir hafta sonu köyden kızılcık topladık, Kastamonu'ya döndük.
Ben tabii "kızılcıklarla neler yapsam, hangi tarifleri uygulasam" diye düşünüyorum.
Tam o günlerde Pembe Kekik blogundan Sibel Hanımda Kızılcıklı Yaprak Sarma tarifini gördüm.
Açıkçası "aaaa bu benim aklıma niye gelmedi" diye hayıflandım, çünkü ben yaprak sarmasını ekşi tatlarla çok severim.
Yaprak sarmayı erikle, vişneyle pişiririm.
Kızılcıkta ekşilikte onlardan aşağı kalmaz ama o günlerde yaprak sarmak benim aklıma hiç gelmedi😄
Neyse efendim, yaprak sarmaya karar vermek güzelde yaprağı nereden bulucam? marketten bir kere salamura aldım çok kötü çıktı.
Sonra aklıma Salı günleri kurulan pazar geldi😏
Sağolsun oğlum o gün beni pazara bıraktı, hem pazarı gezdim, hem alış verişimi yaptım.
Kastamonu Salı pazarı pek çok sokağa birden kurulan büyük bir pazar.
Bir büyük sokağı tekstil ve ev eşyalarına ayrılmış, bir tane büyük caddede ise sebze-meyve-bakliyat satan pazarcılar var.
Bir büyük sokakta da bahçesinde, tarlasında yetiştirdiği ürünleri satmaya gelen teyzeler var, o sokakta köylünün yetiştirdiği ürünler olduğu için oraya "köylü pazarı" deniyormuş.
Ben büyük merakla o sokağı dolaşmaya başladım.
Tazecik, dalından yeni koparılmış meyve ve sebzeler, yeni sağılmış sütler, köy yoğurdu, tereyağı, tarhana, erişte, ev yapımı doğal ne ararsanız vardı.
Ben bir kaç çeşit sebze aldım ve aradığımdan daha güzel bir asma yaprağına rast geldim.
Yaprağın sahibi olan teyze "kendin istediğin yerden seç kızım" diyerek bana bir poşet verdi.
Bende yaprağımı seçtim, alışverişimi tamamladım, eve döndüm.
Henüz sabah saatleri olduğu için öğleden sonra yaprakları haşladım, iç malzemesini hazırladım ve yaprakları sardım.
Sizin için bol bol resim çektim.
Bugünkü yazı bol resimli, bol yazılı oldu😊

yaprak sarma resmi
Asma yaprağı ile hazırladığım diğer tariflerim;

Zeytinyağlı Yaprak Sarma

Erikli Yaprak Sarma

Vişneli Yaprak Sarma

Asma Yaprağında Enginar Dolması

Asma Yaprağında Sardalya

corneliancherry
Kızılcık ile hazırladığım diğer tariflerim 👉BURADA

kızılcıkla neler yapılır?
KIZILCIKLI YAPRAK SARMA;
Malzemeler;
Yarım kilo taze asma yaprağı veya salamura asma yaprağı,
Yarım kilo kızılcık,
İç malzeme:
Yarım kilo pirinç,
3 adet orta boy soğan,
Yarım demet dereotu,
Yarım demet maydanoz,
2 yemek kaşığı kuru nane,
1 tatlı kaşığı kırmızı pul biber,
Yarım çay bardağı zeytinyağı,
Tuz.
Pişirmek için;
1 çay bardağı zeytinyağ,
Tuz.

asma yaprağı sarması
KIZILCIKLI YAPRAK SARMA TARİFİ:
Bu tarifi bulabilirseniz taze asma yaprağı ile yapın.
Bu mevsimde bulamazsanız salamura yaprak da kullanabilirsiniz.
Fakat salamura yaprağının tuz oranını düşünerek mutlaka akşamdan suya bastırarak 1 gece suda bekletin.

asma yaprağı nasıl hazırlanır?
Taze yaprak kullanacaksanız, yaprakları büyüklüğüne göre desteleyin.
Büyük yaprakları, küçük ve narin olan yapraklardan 1-2 dakika daha fazla pişirmeniz gerekebilir.
Kaynayan suyun içine yaprakları koyup, kevgirle üzerine bastırarak iyice suya gömülmesi sağlayın.
2-3 dakika haşlayın, çıkarıp soğuk suyun içine koyun, daha sonra süzgece alarak suyunun süzülmesini sağlayın.

sarma resimli anlatım
İç malzemesini hazırlamak için;
Soğanları ince ince doğrayın, zeytinyağında biraz pişirin.
Pirinci ayıklayıp yıkayın, tencereye ilave edin.
5-10 dakika pirinçleri kavurun.
Bütün baharatları ve tuzunu ilave edin.
Not;
Pirinçler kızılcığın rengini alacağı için bu sarmada salça kullanmıyoruz.
Dereotu ve maydanozu ince ince doğrayıp ekleyin.
İyice karıştırarak ocağı kapatın.

Hazırladığınız iç malzemesi ile asma yapraklarını sarın.

yaprak sarma tarifi
Tencerenin en altına kızılcığın yarısını yerleştirin.
Kızılcığın daha çok renk vermesini isterseniz, kızılcığı biraz ezerek tencereye yerleştirebilirsiniz.
Üzerine sardığınız yaprakları dizin. 

Tencerenin yarısına geldiğinizde yine sarmaların üzerine kızılcık serpiştirin.
Kalan diğer sarmaları kızılcıkların üzerine dizmeye devam edin.

Sarmaları dizme işlemi bitince tekrar üzerine kızılcık serpin.
1 çay bardağı zeytinyağı ve damak tadınıza uygun tuz serpin.
3 su bardağı sıcak su ilave edin.
Piştikçe su miktarını kontrol edin, gerekirse sonradan tekrar sıcak su ilavesi yapabilirsiniz.

Kızılcıkların üzerine kaynarken şekli bozulmasın, sıkı dursun diye ısıya dayanıklı porselen bir tabak yerleştirin, kapağını kapatın.
Ocağın ısısını en düşük ayara getirin.
Not;
Sarma ve dolmalar hararetli yüksek ısıda pişmeye gelmez, ocağınız her zaman düşük ısı da olsun.
Ağır ağır pişirin.

Sarmamız zeytinyağlı olduğu için soğuması gerekiyor, dağılmadan alabilmek için piştiği tencerenin içinde soğumasını bekleyin.

İyice soğuduktan sonra servis tabağına dizin.

yaprak sarma resmi
"Afiyet Olsun"

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum yazmak için;
Google hesabınız yoksa "Anonim" bölümünü işaretleyerek yorum yazabilirsiniz.
İsminizi yazmayı unutmayın!...