21 Ekim 2012 Pazar

ERİK KOMPOSTOSU

Muhterem'le Afiyetle
Bu yaz köye gittiğimizde erik mevsimiydi.
Meyve olarak, komposto olarak sık sık tükettik.
İstanbul'a dönerken bol bol toplayıp, komşularımıza ve akrabalarımıza dağıttık.
İstanbul'a gelince de kışlık reçelimin bir kısmını erikle hazırladım.
Bu kompostoyu kahvaltıya gelen misafirlerime hazırlamıştım, kahvaltı resimleri👉 BURADA 
Bu arada;
Yazının sonunda erik suyunun kışlık olarak, konsantre ve konserve olarak hazılamanın tarifi de var.

"Afiyetle Kalın"


 erik kompostosu nasıl yapılır?
ERİK KOMPOSTOSU;
Malzemeler;
1 kilo erik,
1 su bardağı toz şeker,
2 litre su.
ERİK KOMPOSTOSU TARİFİ;
Erikleri yıkayın, su ve şeker ile birlikte 15 dakika kaynatın.
Soğuduktan sonra servis yapın.
Not;
Eriklerin kaynarken dağılmaması için şeker ve suyu önce kaynatıp, daha sonra erikleri ilave edebilirsiniz.
Şeker ölçüsünü kendi ağız tadınıza göre azaltıp, çoğaltabilirsiniz.
Ocağı kapattıktan sonra soğumasını bekleyip, daha sonra buzdolabına yerleştirin.
İyice soğuduktan sonra buz ekleyerek, isterseniz kasede isterseniz bardakta soğuk olarak servis yapın.
"Afiyet Olsun"

konsantre erik suyu nasıl yapılır?
Bu görmüş olduğunuz konserve erik sularını eşimin yengesi köyde hazırlıyor.
Sağolsun yengemiz her yaz köye gittiğimiz zaman bize kavanoz kavanoz konserve erik suyu verir.
Daha önce hazırladığı zaman köyde olmadığım için resim çekme imkanım olmamıştı.
Bunda da biz köye gelmeden 1 gün önce konsantre erik suyunu hazırlayıp, kavanozlayıp, kazanda kaynatmış.
Bizim geldiğimiz gün kaynadığı kazanda soğumasını beklediği için henüz kazanı boşaltmamıştı.
Bende fırsatını bulmuşken resimlerini çektim.
İnşallah bir sonraki erik konservesini hazırladığı gün köyde olursam, bütün aşamalarını tek tek resimleyerek buradan yayınlarım.
Bu erik konservesi konsantre olarak hazırlanıyor.
Köyde çoğu zaman kendi doğal tadında olması için hiç şeker ilave etmeden hazırlanıyor.
Konsantre olduğu için üzerine su ilave ederek seyreltip, miktarını daha da arttırabiliyoruz.
Üstelik konserve olarak kaynatıldığı için 1 hatta 2 yıl gibi çok uzun süre dayanıyor.
Hemde buzdolabına koymadığınız için yer kaplamıyor.
Pek çok meyveyi bu yöntemle hazırlayarak kışlık olarak saklayabilirsiniz.

Konserve erik suyu nasıl yapılır?
KONSANTRE KONSERVE ERİK SUYU;
NOT;
Bu tarifte, 1 kilo erik+2 litre su+yarım su bardağı şeker ölçüsü kullanılmıştır.
Resimde gördüğünüz kazanda ki erik sularının ölçüsü değildir.

KONSANTRE KONSERVE ERİK SUYU TARİFİ;
Erikleri yıkayın, varsa saplarını koparın.
Kaynatacağınız tencerenin içine yerleştirin.
Üzerine eriğin 2 katı su koyun.
Kaynatmaya başlayın.
Eriklerin posası çıkana kadar kaynatın.
Ocağı kapattıktan sonra kaynadığı tencerede bekleterek soğumasını bekleyin.
Soğuduktan sonra temiz bir tülbentle ve sık gözenekli süzgeçle süzdürerek posasını ayırın.
Çıkan erik suyunu tekrar tencereye boşaltın.
Üzerine damak tadınıza uygun ölçüde şeker ilave edin.
Bu şekilde tekrar ocağa koyup, kaynatın.
Erik suyunun kıvamı koyulaşınca ocağı kapatın.
Sıcakken kavanozlara yerleştirip, temiz ve yeni bir kapakla kapatın, ters çevirip kapağının üzerinde tezgaha serdiğiniz örtünün üzerine dizin.
Soğuyuncaya kadar yerinden kıpırdatmayın.
Soğuduktan sonra serin ve gölge bir yerde bekletin.
Konserve yöntemi için;
Hazırladığınız erik suyunu kavanozlara koyup, kapağını kapatın, büyük bir tencereye dizin.
Kaynarken birbirlerine çarpmaması için kavanozların arasına bez yerleştirin.
Kavanozların üzerini geçecek kadar su ilave edin.
Not;
Kavanozlar sıcak erik suyu sebebiyle sıcak olacağı için suyu sıcak olarak ekleyin.
Soğuk su kavanozların çatlamasına veya kırılmasına sebep olabilir.
Tencere kaynamaya başladıktan 1 saat sonra ocağı kapatın.
Kavanozlar soğuyuncaya kadar tencerenin içinde bekletin.
Çıkardıktan sonra kullanıncaya kadar güneş görmeyen serin bir dolapta bekletin.
Kullanacağınız zaman damak tadınıza uygun şekilde yoğun veya seyrek olmasını seviyorsanız o miktarda su ilave edin.
"Afiyet Olsun"

erik ağacı

Erik ile hazırladığım diğer tariflerimi görmek için, bakınız;

Mürdüm Erikli, Bademli Tart

Mürdüm Eriği Reçeli 

Mürdüm Erikli, Labneli Tatlı

Mürdüm Erikli Dondurma

Anjelik Erik Reçeli

Kırmızı Erikli Kek

Sarı Erik Kompostosu

Sarı Erik Reçeli

 

Bunlar bizim evimizin önünde olan Mürdüm eriğinin mahsulü, bazı yıllar daha az, bazı yıllarda MaşaAllah dalları kırlacak kadar çok oluyor.
 
 
 Erik resimlerinin devamını aşağıya linkini eklediğim gezi sayfamda görebilirsiniz.
 
*Muhterem'le Geziye güncellendi.
İsmail köyünden doğa resimleri ve bol bol meyve resimleri görmek için, bakınız;
 

5 yorum:

  1. Canım ablacım, nasıl gözden kaçırmışım bilmiyorum,çok mahçup oldum hemen ekledim seni listeme.
    Sen benim blogger olmazdan evvel tariflerinden faydalandığım, iki blogcudan birisin.
    Senin yerin bende çok başka.
    Komposto,manzaralar ve yeşillikler yine mest etti beni:)
    Ellerine,emeğine sağlık..
    Seni daha görmeden bile çoook seviyorum..
    Baki muhabbetle..

    YanıtlaSil
  2. Hayırlı akşamlar, ellerinize, emeğinize sağlık. Çok leziz ve iştah açıcı görünüyor. Resimler muhteşem çıkmış sarıkızda ne güzel poz vermiş.

    Saygılar.

    YanıtlaSil
  3. Ben reçeli yapmadım ama kış için bol bol kompostosunu yaptım..
    Ellerine sağlık canım..
    Çok güzel görünüyor,hele o dalındaki fotoğrafa bittim..:))

    YanıtlaSil
  4. Maaşallah siz de Cahide abla gibi hızlı tarif yayınlıyorsunuz. Tariflerinizi okumaya, denemeye yetişemiyorum : )

    YanıtlaSil

Yorum yazmak için;
Google hesabınız yoksa "Anonim" bölümünü işaretleyerek yorum yazabilirsiniz.
İsminizi yazmayı unutmayın!...