10 Mayıs 2011 Salı

ÇİRİŞ OTU YEMEĞİ

Her yörenin kendine özgü pek çok ürünü ve yenilebilir otu var.
Bizim oraların (Kastamonu) en meşhur otu Hodan / Ispıt'tır.
Yıllardır bahar aylarında pazardan Hodan aldım, Hodan pişirdim.
Bu sene farklı otları da denemeye karar verdim.
İlk önce Kazayağı Otunu, Labada'yı en sonunda da Çiriş Otu'nu denedim.
Çiriş otunun tam tahmin ettiğim gibi bir tadı var.
Tarif olarak klasik pirinçli yemeğini yaptım ama kuzukulağı ile yapılan bir yemeğinin çok güzel olduğunu duydum.
Farklı tariflerini yaptıkça buraya ekleyeceğim.

Çiriş Otu ile hazırladığım diğer tariflerim;

 
 
 
Diğer Otlu Tariflerim; 👉Yenilebilir Ot Tarifleri

"Afiyetle Kalın"

ÇİRİŞ OTU;
Diğer İsimleri : Sarızambak, Asphodelus ramosus, Liliaceae
Bilinen Bileşimi : Nişasta, inulin, acı madde.
Botanik Bilgi : Zambakgillerden; beyaz çiçekli bir bitkidir.
Kökündeki yumrulardan “Çiriş” yapılır.
Ülkemizde çiriş bitkisinin genç sürgünleri ve taze yaprakları sebze olarak pişirilip tüketilmektedir. Nisan-Temmuz aylarında çiçek açar.
Mart ve Nisan aylarında yeşil yaprakları topraktan yeni çıkarken dağlardan toplanan çiriş otu sebze olarak satılır ve çok miktarda tüketilir. 
Çirişli börek, çorba, sulu yemek ve pilav yapılır. Kendine has bir kokusu vardır.
Pırasaya çok benzediği için halk arasında yaban pırasası ya da dağ pırasası olarak anılabiliyor.
Bir çok faydası bulunan Çiriş otu, C vitamini açısından zengin olduğu için bağışıklık sistemini güçlendirerek vücudu hastalıklardan koruyor.
Bazı bölgelerde Çiriş Otu, Gulik olarak bilinmektedir.
Faydaları: 
Kadınlarda görülen beyaz akıntıyı keser.
Memeli basuru tedavi eder.
Mafsal ağrılarını dindirir.
İdrar söktürür.
Adet kanı söktürür. Adet düzensizliklerini düzene koyar.
Saçkıran tedavisinde de kullanılır.
Kaynak; https://tr.wikipedia.org/wiki/%C3%87iri%C5%9F  

PİRİNÇLİ ÇİRİŞ OTU YEMEĞİ;
Malzemeler;
Yarım kilo çiriş otu,
2 adet kuru soğan,
3 adet domates,
2 adet kırmızı biber,
2 yemek kaşığı pirinç,
Zeytinyağı, tuz.
TARİFİ;
Çiriş otunu ayıklayıp, doğrayın, iyice yıkayın.
Zeytinyağında küçük küçük doğradığınız soğanları pişirmeye başlayın.
Üzerine önce zar büyüklüğünde doğradığınız kırmızı biberleri ekleyip, pişirmeye devam edin.
Domatesin kabuklarını soyup, doğrayın.
Tencereye ekleyip, biraz pişirin.
Üzerine doğrayıp, yıkadığınız çiriş otunu, pirinci ve tuzunu ilave edin.
1 çay bardağı su ilave edip, kısık ateşte pişirin.
"Afiyet Olsun"
*Muhterem'le Geziye güncellendi.
Başbakanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan'ın 4 Mayıs 2011 tarihinde ki Kastamonu mitinginden sonra polis ekibimize düzenlenen terör eylemini protesto etmek için 8 Mayıs'ta Taksim'de "Teröre Lanet" mitingi düzenlendi.
Pazar günü öğlen 13'te kızım, yengem ve yeğenimle birlikte mitinge katıldık.
Demokratik hakkımızı kullanarak sessiz kalmadık, olayı protesto ettik.

Bakınız; Muhterem'le Geziye-Kastamonu'daki Teröre Lanet Mitingi-Taksim

18 yorum:

  1. Tariflerine bayılıyorum Muhterem. Pek uğrayamıyorum ama her zaman takipteyim. Muhabbetlerimle...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim Cahidecim,
      Bil mukabele, bende seni takip ediyorum, tariflerinden çok faydalanıyorum.

      Sil
  2. Bu otu ben de çok merak ediyorum. Ama bizim pazarda her zaman böyle otlar bulunmuyor :(

    Ellerine sağlık canım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Farklı otları bende merak ederek alıp, pişiriyorum papatyam.
      Bizim pazarın bu konuda Maşallah'ı var, çeşit çeşit otları bulmak mümkün oluyor.

      Sil
  3. ablacımm Kastamonulular mitingine katılacağını tahmin etmiştim..
    çok üzüldük ne yazıkki:(
    çiriş otunu çok merak ettim böyle otlu yemekler hiç bilmeyiz biz:(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ah Denizcim, bizde çok üzüldük :(
      Organizasyondan geç haberim oldu, yoksa mutlaka blogdan da duyururdum.
      Öğrenir öğrenmez hemen toparlanıp gittik.
      Bizde farklı otları pek bilmiyoruz, ben farklı bir ot bulunca meraktan alıp pişiriyorum :)

      Sil
  4. Bu tür otları buralar da bulabilir miyim bilmiyorum ama, arayacağım.Ellerine sağlık canım.

    YanıtlaSil
  5. Otların hepsini çok seviyorum...Nefis olmuş ellerinize sağlık...

    YanıtlaSil
  6. bizim oralarda da kömeç denir çeşitli otlardan oluşur içinde bu ottan da vardı galiba yakınlarda bende paylaşıcam inşallah ellerine sağlık canımm sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim Fatoşcum :)
      Yazını merakla bekliyorum.

      Sil
  7. Sevgili muhterem, ellerine saglik.degisik otlarla yapilan lezzetleri bende seviyorum.Ayrica hemseriymisiz.Benim esim de sinoplu. Kastamonu,nun meshur etli ekmeginin veya kuyu kebabinin lezzeti bir baska.
    Sevgilerimle...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim Sevalcim,
      Hemşehri olmamıza ayrıca çok sevindim.
      Etli ekmek, kuyu kebabı sevilmez mi hiç :)

      Sil
  8. handan13:43

    Öncelikle şunu belirteyim sitenizi devamlı takip ediyoruz. Çiriş otu bir Kayserili olarak benim memleketimdede meşhurdur bizdede bulgurlu köftesi yapılır tavsiye ederim. Kekremsi bir tadı ve kokusu olmasına karşın tam bir mide dostudur. Bende çok sık denk gelip bulamadığımdan dolayı blogumda ıspanaklı olarak yapmıştım köftesini. Yemeğide çok hoş olmuş Ellerinize sağlık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim Handan hanım,
      Bahsettiğiniz tarifini hiç duymamıştım, eminim nefis oluyordur.
      Koku konusunda size katılıyorum, özellikle çiğken çok keskin bir kokusu var.

      Sil
  9. Adsız17:58

    çiriş kökünde bir çeşit zamk bulunan bitkidir. bu zamk yemeğin lezzetini düşürür. 5 dakika kadar haşlayıp ondan sonra yemeğe katılırsa yemek daha lezzetli olur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Pek bilmediğim bir ot olduğu için bu ayrıntıyı bilmiyordum, öneriniz için teşekkür ederim :)

      Sil

Yorum yazmak için;
Google hesabınız yoksa "Anonim" bölümünü işaretleyerek yorum yazabilirsiniz.
İsminizi yazmayı unutmayın!...