28 Nisan 2021 Çarşamba

HODANLI BÖREK

Muhterem'le Afiyetle

Neredeyse her bahar aynı şeyi söylüyorum "bir yemek blogcusu için en hareketli mevsim bahardır"
Bahar mevsiminde çok uzun ömürlü olmayan, bir görünüp bir kaybolan meyveler, sebzeler, yenilebilir otlar var.
Bunlarla tarifler hazırlamak ve yayınlamak epey bir vakit alıyor.
Bu sene Ramazan da bahar aylarına gelince koşuşturma iki katına çıktı.
Geçen yıl Koronavirüs Mart ayında hayatımıza girince pazara gidemediğim için, hiç bahar tarifi hazırlayamamıştım.
Bu yıl geçen yılın açığını kapatmak istercesine pazara gittikçe önüme çeşit çeşit yenilebilir otlar çıktı.
Bahar sebzelerinden Sultani Bezelye ve Enginar da yine pazardan alabildiğim sebzelerdi.
Aldığım otlarla çeşitli tarifler hazırladım, ayrıca Sultani Bezelye ve Enginarla da tarif hazırladım. 
Şimdi yarın başlayıp 17 Mayıs'a kadar sürecek olan sokağa çıkma kısıtlamasında pazarlar kurulamayacak.
En çok pazaraların kurulamamasına üzülüyorum.
Pazardan aldığımız ürün çeşidini ve tazeliğini ne yazık ki marketlerden bulamıyoruz.

Konumuza geri dönersek;
Geçtiğimiz haftalarda pazarlarda yenilebilir otlar çıkmaya başlayınca bende hemen bir kaç çeşit aldım.
Bu otlardan birisi; bizim oralara Hodan olarak bilinen ama diğer yörelerde Kaldirik, Zılbıt, Ispıt, Tomarza gibi isimlerle bilinen bir ot.
Kastamonu'da yenilebilir ot olarak en çok Hodan tüketilir, orada köyde yaşıyorsanız kırlardan toplamanız yeterli oluyor.
Geçtiğimiz yıllarda Mayıs ayında köydeki evimize gitmiştik, evin çevresi öbek öbek Hodanlarla doluydu.
Bol bol toplayıp kavurmasını, sarmasını yapmıştım. 
Şehirde ise tezgahlara çıktığı anda alır pişiririm.
 
 kaldirik resmi
Şehirde pazarda her zaman tazesini bulamıyorsunuz.
Resimde gördüğünüz Hodanı geçen hafta pazardan aldım.
Oldukça kalın sapları, bol çiçeği, çok az yaprağı vardı.
Ertesi gün memleketten Hodan gelmiş, annem onu getirdi.
(Bir üstteki resimde, baştaki tepside olan)
Memleketten gelenin, incecik sapları ve körpecik yaprakları vardı.
Bende evde bu kadar çok olunca, Hodanla yapabileceğim tarifler hazırladım.
Bazısını kendim ürettim, bazısını farklı kaynaklardan öğrendim.
Sert gövdeli olanı daha çok haşlayıp, kavurarak börek ve fırında yaptığım tarifte kullandım.
Körpe olanlarla da yoğurtlu bir salata ve tavasını yaptım.
Allah kısmet ederse hepsini yayınlayacağım.

Bugünkü tarifimize bir türlü gelemedim ama şimdi sıra onda 😊
Hodanla börek yapmaya karar verdiğimde, önce hodanı haşlayıp kıyma ile kavurdum.
Börek olarak yuvarlak tepside ve ayrıca sigara böreği gibi küçük rulolar halinde hazırlamaya karar verdim.
İlk defa yapacak olanlar için, yemek yapmaya yeni başlayanlar için böreğin yapım aşamasının bol bol resmini çektim. 
Bu şekilde böreği içine farklı malzeme koyarak da hazırlayabilirsiniz.
 
Konu ile ilgili tariflerim;
 

Hodan-Ispıt-Kaldirik-Zılbıt-Tomarza adları ile bilinen ot ile hazırladığım tarifler;
 
 
 

 
"Afiyetle Kalın"

kaldirik böreği

HODANLI BÖREK;
Malzemeler;
5 adet yufka,
İç malzemesi için;
Yarım kilo Hodan,
Yarım çay bardağı sıvı yağ,
250 gram kıyma,
2 adet kuru soğan,
Tuz, karabiber,
İçine sürmek için;
1 su bardağı su,
Yarım çay bardağı sıvı yağ,
Üzerinin sosu için;
1 adet yumurta,
5-6 yemek kaşığı sıvı yağ,
2 yemek kaşığı yoğurt,
Ayrıca;
Çörek otu,
Yuvarlak tepsi.

HODANLI BÖREK TARİFİ;
Önce iç malzemesini hazırlayalım. 
Hodanları ayıklayıp, doğrayıp, iyice yıkayın.
Kaynayan suyun içinde sapları yumuşayıncaya kadar haşlayıp süzün.
Tencereye sıvı yağ dökün, küçük doğradığınız soğanları ilave edip bir kaç dakika pişirin.
Soğanların içine kıymayı ilave edin.
Kaşıkla kıymayı ezerek parçalara ayrılmasını sağlayın.
Kıyma kavrulduktan sonra haşlanmış hodanları, suyunu sıkarak tencereye ilave edin.
Damak tadınıza uygun tuz, karabiber gibi baharatları ilave edin.

Yufkayı ortasından keserek ikiye ayırın, tezgahın üzerine serin.

Derin bir kasede 1 su bardağı su ile sıvıyağı karıştırın.
Fırça ile yufkanın üzerine yağlı su sürün.
Çok fazla ıslanmamasına dikkat edin.
 
Yufkanın üzerine hazırladığınız iç malzemesinden yerleştirin.
 
Yufkayı sararak uzun bir rulo haline getirin.
 
Hazırladığınız ruloyu çevirerek kendi çevresine sarın.
 
Fırın tepsisini yağlayın, böreğin hazırladığınız ilk parçasını tepsinin ortasına yerleştirin.
 
Diğer yufkayı da aynı şekilde rulo yapın ama bu sefer kendi çevresinde değil, tepside ki böreğin çevresine sarın.
 
Tepsiniz doluncaya kadar diğer yufkaları rulo yapıp tepsiye yerleştirin.
Yufkaların iyi pişmesi için çok fazla sıkıştırmayın.
 
Üzeri için; yumurta, yoğurt ve yağ karışımını iyice karıştırın.
 
Hazırladığınız sosu böreğin üzerine sürün.
 
Çörek otunu serpin.
 
Ben yufkanın birisiyle de kalın sigara böreği tarzında sardım.
 
böreğin pişmiş hali
Hazırladığınız böreği 200 derecelik fırında, böreğin altı ve üzeri kızarıncaya kadar pişirin.
 
ayran
Dilimleyerek, sıcak olarak servis yapın.
"Afiyet Olsun"

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum yazmak için;
Google hesabınız yoksa "Anonim" bölümünü işaretleyerek yorum yazabilirsiniz.
İsminizi yazmayı unutmayın!...